onsdag 20 januari 2010

Vad är oligofruktos?

Nu var det länge sedan jag skrev i min blogg och nu känner jag att det är hög tid, särskilt när jag får många frågor om samma sak. Den här gången tänker jag på oligofruktos som finns i olika livsmedel, både naturligt förekommande och som tillsats. Vad är det då? Själva namnet för tankarna till fruktos, fruktsocker som i sin raffinerade form är negativt för både blodfetter, diabetesrisk och risken för att utveckla övervikt, i synnerhet bukfetma. Men oligofruktos är benämning på fruktosmolekyler som har kopplats ihop i korta kedjor och detta ger ämnet helt andra hälsoeffekter än vanligt fruktos. Oligofruktos kan våra kroppar inte bryta ner och istället blir det näring åt goda bakterier i våra tarmar och därmed gynnas tillväxten av dessa. Dessutom har oligofruktos kopplats till en ökad mättnad, vilket inte heller är fel.
Oligofruktos finns i livsmedel som bananer, lök, vitlök, sparris, tomater och extra rikligt i jordärtskockor, men hittar du den som en tillsats är det alltså inget att vara rädd för.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Om man äter en kost som innehåller lite kolhydrater t ex LCHF, kan man då ta Bio
    Glucomin för häst som innehåller oligo
    fruktos utan att gå upp i vikt? Är denna fruktossort=kolhydrater? Tänkte ta detta tillskott mot stela leder o artros.
    Mvh Annika.

    SvaraRadera
  2. Det kan du säkert ta, bara du inte överdoserar. Detta kanske gör dej till en vinnare på Solvalla! Satsa på dej själva vid nästa trav!

    SvaraRadera